Masopust 2016

Na letošní masopust, který se konal 30. 1. 2016, jsme se na louce v kulturáčku pečlivě připravovali a během tří týdnů si dokázali připravit další tradiční masky a jednu z tradičních veselic - popravu klibny. Také došlo i na vyrobení vlajky. Všem nadšencům a organizátorům z tuháňské komunity patří obrovský dík, protože příprava se nesmí podcenit. Oceněním pro nás všechny jsou pak pochvaly od úplně cizích účastníků provodů, kteří se nás dotazují na naši masopustní tradici a říkají: "Je na Vás všech vidět, že Vás to baví".

 

Maškary se začaly scházet od 13:15 na louce,  kde je čekalo první pohoštění, a kde si navzájem okukovaly a hodnotily povedenost masopustních převleků. Díky našemu medvědovi Jirkovi a harmonikáři p. Bláhovi již zde zazněly první tóny lidových písní. V 13:30 se průvod vydal ulicemi Tuháně na cestu směrem ke skanzenu Mayrau. Byl hoštěn hospodáři a hospodářkami čajíčkem,  svařáčkem,  slivovičkou, vaječňáčkem, jednohubkami, chlebíčky, buchtami, božími milostmi... V čele jela královna na svém kolokoni. Byla doprovázena svým lidem a královskými muzikanty. V košíku vezla darované občerstvení od kladenského Kompeku. Občerstvení od hospodářů se vezlo i na dalším povozu, takže nikdo hladem nebo žízní nestrádal. A vlajka vlála a vlála nad hlavami účastníků průvodu. Vítr se občas opřel i do masopustních kostýmů a pěkně si s nimi pohrál :-)

Při příchodu na důl Mayrau došlo opět k volbě královny. Rozhodovalo se mezi královnami z Vinařic, z Libušína, z kladenského Podprůhonu a z Tuháně. Při letošní volbě královny jsme však nebyli spokojeni s její organizací. Nebyl dodržen stanovený postup a málem nedošlo ani na soutěžní disciplínu - tanec královny s medvědem. Dvě královny (Podprůhon, Vinařice) byly vyřazeny zástupci obce předem a dále se měla vybrat vítězná královna pouze na základě volby od tří představitelů obce. Vznesli jsme protest a k soutěži došlo, ale možná by bylo lepší, kdyby přece jen nebyla. Bylo již totiž jasné, že o vítězné královně je "politicky" rozhodnuto a chování lidu libušínské královny při plnění soutěžního úkolu tuháňské královny nebylo hodné masopustního veselí. 

Já osobně jsem se moc těšila na soutěžní tanec podprůhodnské královny, jelikož to byl velmi sympatický chlapík v ženském převleku a myslím si, že při soutěžním tanci by to masopustně "rozbalil". Také za to, že ho předem vyřadili, vystrčil z pódia na všechny svůj zadek jako projev své nespokojenosti. Jo, jen tak na ně, bylo to opravdu vtipné a výstižné pro překvapující situaci. Libušínská královna měla tanec s medvědem moc hezky připraven, ladně tančila a medvěd ji nakonec vzal do náruče. Tuháňská královna tančila s medvědem ptačí tanec a kolem nich se vytvořil tancující kroužek maškar z Tuháně. 

Vítězná královna z Libušína dostala vuřtové žezlo, dále věnec vuřtů a od starosty obce Vinařice jí bylo předáno a svěřeno právo nad masopustem, které platí do půlnoci daného dne. 

Pak byla na pořadu naše poprava klibny. Opravdu ji moc chválím. Jak přednes projevu, scénka samotná, tak i zpěv písně Kobylka malá, kovat se nedá, dopadly na výtečnou a zase jsme se o krůček přiblížili masopustním tradicím.

Došlo i na tradiční masopustní průvod po skanzenu v čele s vítěznou královnou, nechyběly ani stánky s masopustními dobrotami. Nově si mohli všichni užít vystoupení hudební skupiny Falling a jízdu na velbloudech. V 16:00 zahrála k tanci a k poslechu Kladenská heligonka.

 

U nás na Tuháni byla ještě večer masopustní veselice na louce v kulturáčku, hrála kapela Trefa. Všichni zpívali, tančili a užili si konec tohoto krásného dne.

 

Monika Citoríková

 

Odkaz na video z volby královny: www.youtube.com/watch?v=UJRLYGSTuRY

 

Kladenský deník: kladensky.denik.cz/kultura_region/v-mayrovce-se-uskutecnil-velky-masopust-s-desitkami-masek-20160201.html

Kladenské listy: kladenskelisty.cz/115733/fotovideo-maskary-veseli-a-spousta-dobreho-jidla-a-piti-takovy-byl-letosni-masopust-na-mayrau/

 

Odkaz na fotky:

1. Cizí odkazy

tomatonik.rajce.idnes.cz/Masopust_Tuhan_2016/

spolek-podpruhon.rajce.idnes.cz/Masopust_2016/

photos.google.com/share/AF1QipNlo8mwXs5QouvMSaL70MXy79TqYLUVEU_F-V3DQ4X_XFjTECMN9h4mh5pr2zQruw?key=WlZnVVpNVFlNeWZ3VGhRU2N4bkZPWjZZVXJJbUVB

2.  Naše fotky jsou ukládány na reajce.net pod heslem, které bude sdělenou pouze rodičům zůčastněných dětí.

vinarice-tuhan.rajce.idnes.cz/Masopust_2016/

 

Masopust:

Čas oslav (regionálně nazývaný fašank, končiny či ostatky) označuje období od Tří králů do Popeleční středy. Písemné doklady o masopustních oslavách spadají do 13. století, avšak kořeny fašanku můžeme najít v pohanských rituálech a slavnostech, jakými byly řecké a římské slavnosti lásky, smíru a plodnosti) a bakchanálie (oslavy k poctě boha vína a úrody Dionýsa). Příchod slunce, síly a plodnosti se náležitě vítal a předznamenal tak i tradici zvanou MASOPUST.

Jak tyto oslavy probíhaly? Od brzkého rána se na určeném místě scházejí jednotliví členové masopustního průvodu, aby se stihli převléknout a nalíčit do konečné podoby své maškary. Masky byly rozmanité a závisely na vtipu a šikovnosti mládenců. Bývalo však i několik masek tradičních:

  • Laufer – vůdčí postava. Na první pohled ho bylo možné rozpoznat díky overalu, který byl hustě pošitý pestrými odstřižky látek. Ve stejném provedení měl i špičatou čepici. Laufer popoháněl průvod práskáním biče a velel celému průvodu. Usměrňuje ho a snaží se udržet zábavu. Tato postava oficiálně žádá starostu či primátora o svolení maškarní obchůzky a domlouvá návštěvu maškar v jednotlivých staveních.
  • Ženich a nevěsta  - maškaru ženicha hrál útlý mladík jemného a tichého vystupování. Jeho protějšek – nevěsta byl chasník větší výšky i váhy náležitě vycpaný na těch správných místech. Nevěsta dělala ženichovi ostudu - jedla, pila a veselila se v každém stavení.
  • Nezbytnou součástí průvodu byli VOJÁCI nebo TURCI. Turci chodívali čtyři, dva modří a dva červení. Na hlavách nosili vysoké čepice opatřené barevnými pentlemi a papírovými růžemi. Do rytmu hrané písničky měli pospolu tančit.
  • RAS mívá kolem pasu věnec buřtíků, lékařskou kabelu, oděv z kůží zvířat, čepec zdobený peřím. Ras býval hospodářem nebo hospodyní přivolán, aby uzdravil zvířata nebo k jejich porážce. Sbíral po vsi zaběhnuté psy a jiná zvířata.
  • KOBYLA - během průvodu kobylku v každém stavení nabízí k prodeji ras, a když jí nikdo z hospodářů nekoupí – bývá poražena. Kobylce je před porážkou předčítán rasem nebo sudím vtipný výčet lotrovin, které během roku prováděla. Ve čtených anonymních prohřešcích bývají zahrnuty činy místních obyvatel nebo představitelů obce.
  • SMRTKA straší děti, asistuje během popravy kobyly, značí blížící se konec zimy.
  • Postava MEDVĚDa  - přisuzovaly se mu magické vlastnosti plodnosti, které mohly být přeneseny na ženy i celé hospodářství. Při každé zastávce si proto s medvědem musela zatancovat hospodyně či svobodná děvčata. Medvěda vodil na provaze MEDVĚŘ nebo Žid.
  • ŽID - tmavý dlouhý svrchník byl pošit pruhy látek, kůží a kožešin, peřím, penízky nebo jinými cetkami. Obličej pokrývala plstěná nebo soukenná maska s velkým zobákovitým nosem červené barvy. Maska měla velký otvor pro ústa, který byl doplněn nápadnými zuby. Na hlavě mu seděl černý klobouk opatřený ptačími křídly a peřím nebo kožešinovými ocásky. Nosíval sebou pytel s množstvím haraburdí, které nabízel po staveních nebo nabízí své služby za úplatu. Nosí ježkovici (hůl zakončenou bambulí potaženou ježčí kůží), kterou se snaží dostat dívkám pod sukně.
  • KOMINÍK nosíval do stavení štěstí, tančil s děvčaty, vymetal pece, trouby a komíny. Každého pro štěstí umazal sazemi.
  • CIKÁNKA čte z dlaně osud a za odměnu vyžaduje peníze. Tančí s hospodářem a všemi mládenci.
  • MASOPUST má pestrobarevný kostým, tančí a raduje se, na konci oslav může být také popraven.
  • SLAMĚNÝ - oblek ze slámy a měl přinést do domu velkou úrodu. Nechával proto ve stavení nebo hospodyni klas obilí. Tančil s děvčaty a hospodyní, které občas vyválel ve sněhu.
  • STRAKATÝ (PÁN SE ŽENOU) – mají mít na sobě 365 barevných fleků každý, jako je dní v roce a tak zosobňovat veselý rok.

 

Masopust vnášel radost do šedivých únorových dnů a stmeloval lidská srdce. Nechceme dělat přesně to co lidé v historii. Je ale dobré udržet z minulosti to dobré. Myslíme proto, že bychom tradiční radovánky mohli alespoň části obnovit a mohou mít klidně i jinou podobu. Radosti není nikdy dost.